نوشتن دیکته و خوشخطی در تمام مراحل زندگی اهمیت داشته و نشان از توان یادگیری افراد در گذشته دارد.
معمولا دانشآموزان به ویژه در مقطع ابتدایی و کلاس اول، دوم و سوم دبستان در نوشتن دیکته و خوشخطی مشکل دارند. اما روشهای جدید آموزش دیکته و خوش خطی وجود دارد که به شکل مختصر به آنها میپردازیم.
ابتدا در مورد نوشتن دیکته و املا صحبت میکنیم و سپس به خوشخطی میپردازیم.
املای گروهی یکی از روشهای خوب برای آموزش دیکته است که دانشآموزان در گروههای چند نفره به همدیگر دیکته گفته و امتیاز میگیرند. روش کامل کردن جای خالی با کلمات داده شده روش نوین دیگری است که در یادگیری بهتر دیکتهنویسی کمک میکند.
روش جدید دیگر در آموزش دیکته کلاس اول، دوم و سوم دبستان مسابقهی املا روی تابلو یا با استفاده از آبپاش روی حیاط مدرسه است که هر گروهی زودتر بتواند املا را بنویسد امتیاز بیشتری میگیرد.
استفاده از بریدههای روزنامه روش جذاب دیگری است که از دانشآموزان خواسته میشود روزنامه و مجلات را با خود به کلاس بیاورند و با بریدن کلمات جدید و کنار هم قرار دادن آنها جمله بسازند. هر کسی جملهی بهتر و طولانیتری بسازد برنده خواهد شد.
نوشتن املا به صورت نقاشی یکی دیگر از روشهای آموزش دیکته است که دانشاموزان در دفتر نقاشی خود املا را به صورت تصویری میکشند و مینویسند. یکی دیگر از این روشها، دیکته ذهنی است که ابتدا متن املا بین دانشآموزان تقسیم شده و بعد از چند دقیقه مطالعه آنها باید هر چه در ذهن دارند بنویسند.
البته روشهای زیادی برای نوشتن املا چون املای سنبادهای، املای یادسپاری، املا به کمک آینه و املای فرماندهای و... وجود دارد که نمیتوان به همهی آنها اشاره کرد.
اما برای آموزش خوش خطی نیز روشهای مختلفی وجود دارد. یکی از این روشها استفاده از قلم مو انگشت دست روی شن است که کمک میکند دانشآموزان برای نوشتن اصلی آماده شوند. یکی دیگر از روشها این است که از فردی خوش خط بخواهیم با فشار روی کاغذ متنی را بنویسد و دانشآموزان در جای کمرنگ آن دوباره متن را پررنگ کنند.
یکی دیگر از روشهای آموزش خوش خطی کلاس اول، دوم و سوم دبستان این است که حروف و کلمات را به صورت جداگانه بنویسیم تا دانشآموزان با لمس جداگانهی آنها بتوانند درک بهتری از شکل نوشتاری کلمات داشته باشند. البته خوشخطی میتواند ارثی باشد ولی با روشهای جدید و اکتسابی نیز میتوان به آن رسید.
- ۹۶/۱۱/۰۹